De primaire doelgroep is heel verschillend en bestaat uit:
• Families;
• Volwassenen;
• Ouderen (65+);
• Kinderen, Basisonderwijs.
Het zijn veel goed opgeleide volwassenen met kinderen, 50-plussers en scholieren. Waarbij de meeste bezoekers aangeven vooral voor de zeehonden te komen. Voor deze case zal ik mij voornamelijk richten op de volwassenen met kinderen, het bezoek aan Ecomare wordt vaak als leuk familie-uitje beschouwd (Van der Horst, z.d.).
Communicatiedoel: houding
Toelichting: Voor deze campagne wordt er aandacht gevraagd voor Ecomare, een zeehondenopvang in Texel. Aangezien zeehonden er in het wild soms nog slechter aan toe zijn dan bij Ecomare, wil ik met deze beelden de aandacht trekken en de houding van de doelgroep veranderen om deze arme dieren in nood te redden en hen te adopteren. Door deze dieren te adopteren kunnen zij worden opgevangen in een veilige omgeving, weg van alle afval in de zee en verdere gevaren.
“Laat me niet stikken”
Toelichting: Laat de zeehonden niet stikken, letterlijk en figuurlijk. De zeehonden kunnen stikken in al het afval wat in de zee wordt gedumpt en tegelijkertijd moet je ze niet aan hun lot overlaten en hen daar in de vervuilde omgeving achterlaten.
Empathie
Toelichting: Met deze serie campagnebeelden wil ik de confrontatie opzoeken tussen mens en zeehond en empathie opwekken bij de mensen, zodat men een zeehond gaat adopteren.
Overdrijving
Toelichting: met deze campagne vergroot ik de koppen van de zeehonden en zet ik deze prominent in beeld, waardoor de expressies goed naar voren komen.
Het is namelijk van belang een emotionele band met de doelgroep te vormen. Voor het grootste deel houden we allemaal van dieren. En het gebruik van dieren in advertenties is een uitstekende manier om de aandacht van de doelgroep te trekken (Korma, 2018). Zodra mensen naar een schattig plaatje kijken, wordt er dopamine aangemaakt in de hersenen. Dat vermindert stress en agressie, en we worden er vrolijk van. Maar wat we precies schattig vinden, heeft ook een evolutionaire verklaring. Als we grote ogen, kleine neusjes, bolle wangetjes en minilichaampjes zien, slaat ons verzorgingsinstinct toe. En dit is precies het effect wat ik wil creëren met deze campagne beelden, door de nadruk op deze aspecten te leggen en zo een band te creëren met de doelgroep (Vallance, 2019).